Tuesday 15 November 2016

Ροδόλφος Κρόυτσερ: δεξιοτέχνης στο βιολί και στη σύνθεση...


 Τον γνωρίζουμε ως αποδέκτη της αφιέρωσης της "Σονάτας Νο.9 για Βιολί" του Μπετόβεν, που φέρει και το όνομά του, αν και ποτέ δεν έπαιξε το έργο, δηλώνοντας πως το έβρισκε ακατανόητο.

Πρόκειται για τη "Σονάτα Κρόυτσερ" και τον γεννημένο σαν σήμερα 15 Νοέμβρη1766, Rodolphe Kreutzer.

250 χρόνια συμπληρώνονται φέτος από τη γέννηση του βιρτουόζου του βιολιού, που αρχικά διδάχτηκε μουσική από τον Γερμανό πατέρα του, που υπηρετούσε ως μουσικός στις Βερσαλλίες και στη συνέχεια από τον Στάμιτς.
Ένας καταπληκτικός και δεξιοτέχνης ερμηνευτής, ο Κρόυτσερ θαυμάστηκε από τη Μαρία Αντουανέτα, που έγινε άτυπα προστάτιδά του.

Ήταν γνωστός για τον τρόπο, που κρατούσε το δοξάρι, αλλά και τον υπέροχο και διαυγή ήχο των εκτελέσεών του.
Έπαιζε σε ένα βιολί Stradivarius, κατασκευής 1731, που σήμερα φέρει το όνομά του: "The Kreutzer violin", αμύθητης αξίας, που σε δημοπρασία η τιμή πώλησής του άγγιξε τα 10 εκατ. δολάρια!

Από τα πιο γνωστά έργα του είναι τα Καπρίτσια και οι Etudes για βιολί, που αποτελούν θεμελιώδεις παιδαγωγικές σπουδές για το όργανο, κυρίως εκείνες που στοχεύουν στην επέκταση του αριστερού χεριού στην ανοικτή θέση, χαρακτηριστικό που ενισχύει την ικανότητα εκτέλεσης και εκτιμήθηκε πολύ από το Μπετόβεν.


<<Rodolphe Kreutzer:"La mort d'Abel">>

Όμως ανάμεσα στα έργα του για βιολί, σπουδαία θέση κατέχουν και περί τις σαράντα όπερες του Κρόυτσερ. Μια από αυτές, "Ο θάνατος του Άβελ", (από πολλούς έχει χαρακτηριστεί είδος ανάμεσα σε όπερα και ορατόριο), που ασχολείται με τη γνωστή βιβλική ιστορία της αδελφοκτονίας του Άβελ από τον Κάιν.

Η εικόνα ίσως περιέχει: ένα ή περισσότερα άτομα, άτομα κάθονται, κοντά ρούχα και υπαίθριες δραστηριότητες
"La mort d'Abel" François-Xavier
[Τα Βιβλικά θέματα στη γαλλική όπερα ήταν πολύ της μόδας από την εποχή, που πρωτοπαίχτηκε η "Δημιουργία" του Χάυντν στην Όπερα του Παρισιού το 1800. Η θεματική "ιερότητος" όπως συνηθίζεται να ονομάζουμε εν γένει εκείνη των έργων που βασίζονται σε μυθολογικά-βιβλικά θέματα με πυρήνα την επίδραση της θεϊκής  δύναμης στην ανθρώπινη ψυχή ήταν συνήθης τακτική των συνθετών στα χρόνια του Κρόυτσερ...Σποντίνι, Ωμπέρ, Λεσαίρ, Μεχούλ κ.α έχουν δώσει απείρου κάλλους λυρικοτραγωδίες, όπερες και ορατόρια].

"Ο θάνατος του Άβελ" εντυπωσίασε και τον νεαρό τότε Μπερλιόζ, τόσο που έγραψε μια εξαιρετικά ενθουσιώδη επιστολή προς τον Kreutzer, αποκαλώντας τον "ιδιοφυία":
"O genius! I succumb! I die! Tears choke me!"

Το έργο αυτό αποκαλύπτει τη μουσική φαντασία του Κρόυτσερ και την έντονη συναισθηματικότητά του .
Πολλοί το θεωρούν τέλειο πάντρεμα μεταξύ "Δημιουργίας" του Χάυντν και "Καταδίκης του Φάουστ" του Μπερλιόζ.

Θα ακούσουμε την υπέροχη Ουβερτούρα του.Το μουσικό της ξετύλιγμα συνοδεύει το άνοιγμα της σκηνής με την εμφάνιση του Αδάμ στην ανατολή του ηλίου, βασανισμένος από αγωνία και έντονη ανησυχία για τη σχέση των δυο γιων του, Κάιν και Άβελ...

Rodolphe Kreutzer - La mort d'Abel - Ouverture:



Νομίζω, φίλοι μου, θα συμφωνήσετε πως πρέπει να αναγνωρίσουμε πως ο Κρόυτσερ υπήρξε ένας πολυτάλαντος δημιουργός, πολυγραφότατος και με απαράμιλλη συνθετική ικανότητα σε κάθε είδος μουσικής,  κι όχι μόνο βιρτουόζος βιολιστής, όπως η πλειοψηφία, νομίζει...






No comments:

Post a Comment