Sunday, 4 November 2018

"ΦΕΛΙΞ ΜΕΝΤΕΛΣΟΝ, η εμμονή με τον ΜΠΑΧ"




Καλή Κυριακή, φίλοι μου, με τιμητική αναφορά στη μνήμη του πολυτάλαντου Φέλιξ Μέντελσον, που έφυγε σαν σήμερα 4 Νοέμβρη 1847 σε ηλικία 38 χρονών μετά από σειρά εγκεφαλικών επεισοδίων...

Συνθέτης, βιρτουόζος πιανίστας και βιολιστής, υπήρξε ένα παιδί- θαύμα, "ένας άλλος Μότσαρτ", όπως έλεγε χαρακτηριστικά ο Γκαίτε, που τον είχε γνωρίσει μικρό παιδάκι.
Πολύπλευρος και πολυτάλαντος!
Εξαίρετος μουσικός, εκπληκτικός ζωγράφος και επί πλέον, λάτρευε τα ταξίδια!!!

Λάτρευε όμως και τον ΜΠΑΧ!!!

Απ'όταν τον ανακάλυψε, ερεύνησε και μελέτησε πολύ το έργο του!

Ο Μέντελσον είναι που αναβίωσε το Μπαχικό έργο με τα "Πάθη κατά Ματθαίον", που παρουσίασε το 1829 σε μια "μεγαλειώδη", όπως έχει χαρακτηριστεί λόγω του μεγάλου αριθμού εκτελεστών, συναυλία, το οποίο διήυθυνε από μνήμης αφού δεν είχε τοποθετηθεί στο αναλόγιο η σωστή παρτιτούρα...Στοιχείο , που μπορούμε να πούμε πως τον συνδέει με τον Μότσαρτ, αφού και κείνος είχε διακριθεί για τη θαυμαστή μουσική του μνήμη!...(Δεν είχε άδικο λοιπόν ο Γκαίτε που τον παρομοίασε μαζί του).



Θα μπορούσε κάποιος να μιλήσει για μια "εμμονή" του Μέντελσον για τον Μπαχ!

Εκτός από τα "Πάθη κατά Ματθαίον", που έφερε στο προσκήνιο ο Μέντελσον μετά από έναν ολόκληρο αιώνα, που είχαν παραμείνει σε αδράνεια και στο περιθώριο, κι άλλες ενέργειες του  Μέντελσον φανερώνουν την εκτίμηση και το θαυμασμό του στον δάσκαλο της Μπαρόκ, Γ.Σ.Μπαχ!

Ο Μέντελσον ήταν εκείνος που γνωστοποίησε στους μουσικούς κύκλους και το  ακροατήριο τη Chaconne σε ρε ελ. και την Partita σε Μι μείζονα, συνθέσεις και τα δύο του Μπαχ. Τίς παρουσίαζε σε συναυλίες του με συνοδεία πιάνου....
Ο Μέντελσον επίσης  ήταν εκείνος που "διαφήμισε"  με εκτελέσεις στη Βρετανία όλα τα έργα για εκκλησιαστικό όργανο του Μπαχ...
Αλλά επίσης ο Μέντελσον ήταν ο συνθέτης που ηγήθηκε της προσπάθειας συγκέντρωσης κεφαλαίων για την ανέγερση του πρώτου αγάλματος του Μπαχ στη Λειψία.

Προτείνω να  απολαύσουμε ένα από τα "Έξι πρελούδια και φούγγες" του, που ο ταλαντούχος συνθέτης εμπνεύστηκε μετά τη γνωριμία του με τα αντίστοιχα του Μπαχ .

Όπως ο Σούμαν έγραψε, "δεν αποστηθίζει απλά την αρμονική και αντιστικτική μορφή τους, αλλά η μελέτη τους πυροδοτεί τη φαντασία του ταλαντούχου Μέντελσον, απ'τον οποίο ξεπηδά μια εκπληκτική μουσική επεξεργασία, που αναπτύσσεται με θαυμαστή αδιάκοπη πλοκή και συμπαγή θεματική πυκνότητα!"

Aπό τα αγαπημένα μου, είναι το 1ο Πρελούδιο και Φούγκα στη μι ελάσσονα και προτείνω να το ακούσουμε από ηχογράφηση με τον Μάρεϊ Περάια στο πιάνο.
Ευγένεια συναισθήματος χωρίς πάθη και υπερβολές, μια υψηλής διανοητικής συγκέντρωσης ερμηνεία!
Καθαρότητα φωνών και διαφάνεια άρθρωσης, ο Περάια δεν χάνει ούτε στιγμή τον έλεγχο της αρχιτεκτονικής και ισορροπίας που απαιτεί το αντιστικτικό σχήμα της σύνθεσης του Μέντελσον κατά τα πρότυπα του αγαπημένου του Μπαχ, όμως διαμορφωμένα στο μουσικό κλίμα της δικής του εποχής.

Mendelssohn: "Prelude Op. 35 No. 1", στο πιάνο ο Murray Perahia  



Ο Μέντελσον έφυγε στα 38 του...Τη φιλάσθενη φύση του ήρθε να επιβαρύνει ο θάνατος της αγαπημένης του αδερφής, Φάννυ, λίγους μήνες πριν το δικό του τέλος.
Η σχέση του με το θάνατο, ήταν μάλλον ειρηνική, καθώς είχε εκμυστηρευτεί πως σαν αναγκαία διαδικασία "οδηγεί σε ένα τόπο που ήλπιζε πως δεν θα υπάρχουν αποχωρισμοί και θλίψεις, παρά μόνο γλυκιά μουσική..."

Είναι θαμμένος στη Λειψία, την πόλη που αναπαύεται και ο Μπαχ...Την πόλη που ο μπαρόκ θεός του μεγαλούργησε σαν κάντορας στην εκκλησία του Αγίου Θωμά ...

No comments:

Post a Comment