"Αρμονία", Ν.Γύζης |
ας γράφει η Δόξα τ’ όνομά του!"
"Η Ποίηση κουρδίζει το βιολί της", Ν. Γύζης |
Ο φίλος του, φημισμένος ζωγράφος της Σχολής του Μονάχου Φραντς φον Λέμπαχ σχεδίασε το νεκρό Γύζη, ενώ ο Παλαμάς συνέταξε το παραπάνω ποίημα.
"Πόσον πτωχός είναι ο ζωγράφος απέναντι του ποιητού! Αν ξαναγεννηθώ θα γίνω ποιητής και μουσικός" (Επιστολή του Γύζη προς τον Νικ. Νάζο, 7 /4/ 1875)
Από την παιδική του ηλικία ο Γύζης ένιωσε βαθιά τη σχέση του με τη μουσική. Στην Τήνο, ο ήχος του βιολιού και του λαγούτου αντηχούσαν συχνά σε λαϊκες γιορτές και πανηγύρια, έτσι άρχισε να μελετά μουσική...
Όμως και αργότερα, στα χρόνια του Μονάχου επισκεπτόταν συχνά την Όπερα και ενθουσιαζόταν με τις παραστάσεις των μελοδραμάτων του Βάγκνερ.
"Όταν ο Πήγασός μου θέλη καμμία φορά να ξεκουρασθή επιστρέφει τις τον Όλυμπον. Eκεί είδα πολλούς· όχι μόνον τους θεούς της Eλλάδος αλλά όλους τους εξόχους άνδρας.
Kαι το μεγαλοπρεπέστερον, εις υψηλότερον μέρος καθήμενος ο Μπετόβεν έπαιζεν εις όργανον την χιλιοστήν συμφωνίαν του"
"Εαρινή Συμφωνία", Ν. Γύζης |
Θαυμάζει πολύ τον τιτάνα Μπετόβεν και δημιουργεί ακούγοντας έργα του, καθώς τον θεωρεί "υπέρτατο δημιουργό".
Kατά τις ιδεαλιστικές του αναπολήσεις τοποθετεί τη Μουσική υπεράνω όλων των τεχνών και η προσωποποίηση της καλλιτεχνίας κρατάει πάντα στο χέρι λύρα.
Στα ιδεαλιστικά του έργα, ο Γύζης ταυτίζει τη φύση της πατρίδας του με την ποίηση, που συντονίζει το βιολί της με το τραγούδι της άνοιξης. Έτσι, κάθε πινελιά είναι ιδέα, κάθε χρώμα είναι μουσικός τόνος και ρυθμός.
"Το Πενθούν Πνεύμα", Ν.Γύζης |
Πολλά έργα του δημιουργούνται με τη μελωδία του πιάνου που παίζουν τα παιδιά του, και ο Γύζης γράφει:
"Tα παιδιά μου έπαιζαν την εισαγωγή "Jubel" και την "Ευρυάνθην" του Weber και εν μέρος της "Πρώτης Συμφωνίας" του Μπετόβεν.
Mε τον ενθουσιασμόν μου εδιώρθωσα αρκετάς γραμμάς εις την εικόνα μου".
Το πάθος του για τον Μπετόβεν, ανυπέρβλητο!
Η θαυμάσια "Εαρινή Συμφωνία" του είναι εμπνευσμένη από τη "Violin Sonata No.5, Op.24" του Μπετόβεν, την επονομαζόμενη και "Σονάτα της Άνοιξης", ενώ το "Πενθούν Πνεύμα" από την 3η (Ηρωική) Συμφωνία.
Weber - Jubel Ouvertüre / Monteux:
Beethoven: Frühlingssonate, Oistrakh/Oborin
Για τη σύνταξη του κειμένου έχουν αντληθεί και στοιχεία από το φύλλο της Kαθημερινής, Kυριακή 9 Mαρτίου 1997, σελ.16-21)
Εξαιρετικό το αφιέρωμά σου, γλυκιά μου Ελπίδα στον σπουδαίο αυτό Τηνιακό ζωγράφο που πάντα νοσταλγούσε την επιστροφή του στην Ελλάδα, αλλά οι συνθήκες τότε ήταν πολύ δύσκολες! Υπέροχα τα εικαστικά που παραθέτεις και που δείχνουν την μεγάλη του αγάπη για την μουσική και πόσο δραματική η ποίηση του Παλαμά για τον Γύζη. Τι συγκινητική στιγμή γι' αυτόν να λέει ότι τα παιδιά του έπαιζαν την Εισαγωγή Jubel αλλά και την Σονάτα της Άνοιξης του Μπετόβεν που υπήρξε έμπνευση γι' αυτόν.
ReplyDeleteΕυχαριστούμε πολύ! Καλό μεσημέρι και καλή εβδομάδα, αγαπημένη μου! ❤
Ελαχιστος φορος τιμης στον κορυφαιο ζωγραφο μας η αναφορα μου, καλή μου Αζη, που όπως ο Βαγκνερ, αντιμετωπισε την Τεχνη ενιαία, ως ολότητα. Η Μουσική που αγαπησε μικρος στους κολπους της οικογενειας και του νησιου του εγινε αργοτερα μερος της καθημερινοτητας του στο Μοναχο που ειχε τη δυνατοτητα και για σπουδαιες ακροασεις στα Θεατρα του, αλλά και επαφής με καλλιτεχνες μουσικους.Ετσι εντρυφησε στην τεχνη των ηχων και εκτιμησε τη μεγαλοσυνη του Μπετοβεν, πολλά από τα εργα του οποιου, τού ενεπνευσαν εικαστικά δημιουργηματα, ιδιαιτερα της τελευταιας δημιουργικης περιόδου του...
DeleteΧαιρομαι που σου αρεσε το άρθρο μου, αγαπημενη μου Αζη κι ευχαριστω για τα επαινετικά σου λόγια!!
Ευχομαι καλό μεσημέρι και καλή, δημιουργικη εβδομάδα, γλυκιά μου φιλη!Σε φιλώ! ❤