Από τις παράνομες σχέσεις ανάμεσα στα άλογα του Πάολο Ουτσέλλο και τα νούφαρα του Κλωντ Μονέ πρέπει να γεννήθηκαν τα πιο καθαρόαιμα μονόχρωμα του Ρόθκο ή αλλιώς η απόλυτος ζωγραφική".
Αυτά αναφέρει ο Οδυσσέας Ελύτης στο "Εκ του πλησίον" για τον "απόλυτο ζωγράφο, Μαρκ Ρόθκο", του οποίου υπήρξε μέγας θαυμαστής...
Ο Λετονός ζωγράφος, εκπρόσωπος της αφηρημένης εξπρεσιονιστικής τέχνης γεννήθηκε σαν σήμερα, 25 Σεπτεμβρίου 1903.
Έγινε γνωστός για την αφηρημένη ζωγραφική του που αποτελούνταν από μεγάλα έργα στα οποία βασικά υπάρχει ένα χρώμα.
"Εγινα ζωγράφος γιατί ήθελα να προσδώσω στη ζωγραφική τη δύναμη που έχουν η μουσική και η ποίηση", έλεγε ο Μαρκ Ρόθκο.
Και πράγματι φαίνεται να αγαπούσε βαθιά την κλασική μουσική, ιδιαίτερα την όπερα, που άκουγε τις ατέλειωτες ώρες δημιουργίας του, αλλά και τον Μότσαρτ...
Αγαπούσε επίσης τη δουλειά του Ματίς και η "φαντασίωσή" του ήταν να γίνει ο ένας στην παρέα των τριών "Μ": "Μότσαρτ, Ματίς και Μαρκ".
Τα βασικά ανθρώπινα αισθήματα, το πεπρωμένο, η τραγωδία, η έκσταση αποτελούν θέματα στα έργα του Ρόθκο, όπως επίσης και ο Μότσαρτ.
Οι ζωγραφικοί πίνακες του καλλιτέχνη "μοιάζουν με μια άρια του Mότσαρτ", λένε οι αναλυτές. "Προσδίδουν πάθος στην επικοινωνία με το θεατή, όπως συμβαίνει και με τις Μοτσάρτιες άριες"...
Παρότι σύγχρονος καλλιτέχνης ο Ρόθκο, παραδοξεί που αρέσκεται σε κλασικής φόρμας έργα, όπως αυτά του Σαλτσβουργιανού. Οι πίνακες του Ρόθκο "κινούνται" με συναισθηματικό τρόπο, όπως η μουσική.
"Yellow over Purple", Rothko (από: dailyrothko) |
Μάλιστα όπως αναφέρει ο γιος του Κρίστοφερ στο βιβλίο του: "Mark Rothko, From the Inside Out" στο κεφ. "Rothko and Music", ο πατέρας του φέρεται να φιλοτέχνησε το "Yellow over Purple" (μια εικαστική σύνθεση του 1956) ακούγοντας το "Adagio", δεύτερο από τα έξι συνολικά μέρη του "Divertimento Trio, Κ. 563".
Πρόκειται για εικαστικό που χαρακτηρίζεται από απλά άνισα ορθογώνια δυο χρωμάτων, κίτρινου και μωβ, με μαλακά περιγράμματα με τα οποία ο Ρόθκο εκφράζει την αρμονία και ισορροπία της κλασικής φόρμας που υπηρέτησε ο Μότσαρτ.
Ο Μότσαρτ έγραψε το Τρίο εγχόρδων το 1788 και ο Άλφρεντ Αϊνστάιν το χαρακτήρισε:
"το πιο ευγενές από τα έργα του συνθέτη, που η μεγάλη έκτασή του επιλέχθηκε για να προσφέρει κάτι ξεχωριστό στην τέχνη. Κάθε όργανο, κάθε μοτίβο, κάθε νότα έχουν τη σπουδαιότητά τους , συμβάλλουν στην πνευματική ανύψωση του ακροατή και οδηγούν στην εκστατική κορύφωση της αισθητικής εµπειρίας του".
No comments:
Post a Comment