Monday, 5 March 2018

Ημέρα Αντισφαίρισης...Είστε για μια παρτίδα;



"Παγκόσμια Ημέρα Αντισφαίρισης", σήμερα και πολλά είναι τα events που διοργανώνονται  με στόχο την προώθηση του αθλήματος.
Τι θα λέγατε, να συμμετάσχουμε και μεις με μέσο μας, φυσικά τη μουσική...

Nτεμπισί, Προκόφιεφ, Σαίνμπεργκ, Μπρίττεν, Γκέρσουιν είναι μερικοί από τους λάτρεις του αθλήματος...

"Σάς ρίχνω το μπαλάκι", αγαπημένοι φίλοι!
Κι επειδή το σερβίς πρέπει να είναι δυνατό και να έχει-λένε- ρυθμό, επιλέγω σκανδιναβικό σερβίς...

Από τον Βάγκνερ, τον Γκριγκ και τη λαϊκή μουσική της πατρίδας του της Σουηδίας επηρεάζεται η μουσική του Βίλχελμ Πέτερσον-Μπέργκερ, που θα μάς απασχολήσει, λόγω τέννις, σήμερα.

Αποτέλεσμα εικόνας για wilhelm Peterson-BergerΟι συνθέσεις του, ανήκουν στο βασικό σκανδιναβικό ρεπερτόριο και χαρακτηρίζονται από την διαύγεια, την καθαρότητα της φόρμας  και τον ρομαντισμό στο ύφος τους!
Πιο γνωστό έργο του Πέτερσον-Μπέργκερ αποτελεί η τριλογία του : "Frösöblomster-Τα άνθη του Frösön", (μιας σουηδικής νήσου, που το όνομα της οφείλεται στο μυθολογικό  θεό Freyr),  και ο συνθέτης είχε εκεί την εξοχική κατοικία του, καθώς η ύπαιθρος της βόρειας Σουηδίας αποτελούσε ως το τέλος της ζωής του τη σημαντικότερη πηγή έμπνευσής του.
Πολλές φορές κάτω από τον ανοιχτό ουρανό και ατενίζοντας την απεραντοσύνη του ωκεανού, οι μουσικές εμπνεύσεις έρχονταν σαν θερμές ακτίνες ηλιακού φωτός που τόσο αξία έχουν για κείνους τους τόπους.
Στη σκιά του συγχρόνου του Hugo Alfvén, άργησε να επιβληθεί με μεγάλα συμφωνικά έργα, μα καθιερώθηκε νωρίς στη συνείδηση των μουσικόφιλων με τις χορωδιακές δημιουργίες και κυρίως τα λήντερ του.
Το πιο γνωστό έργο του  τα "Άνθη του Frösö", γράφτηκαν το 1896 και πρόκειται για οκτώ μινιατούρες για πιάνο, που πολλοί υποστηρίζουν πως είχαν πρότυπο τα "Λυρικά Κομμάτια" του Γκριγκ ή ακόμα πως το ύφος και η δομή τους γειτνιάζουν με τις συνθέσεις του Σούμαν.
Φυσικά, το ύφος του είναι προσωπικό, και στηρίζεται στη ρυθμική λιτότητα, με μελωδίες  εκφραστικές και φρέσκιες αρμονίες.

Free-scores.com
Στο 1ο βιβλίο των "Ανθέων", τρίτο στη σειρά  βρίσκουμε το "Lawn tennis-Γήπεδο τέννις".
Λάτρης της  αντισφαίρισης ο ίδιος, ένας από τους πρεσβευτές του αθλήματος στη Σουηδία, έχτισε στο εξοχικό του στο Froson ένα γήπεδο τέννις, όπου συχνά διοργάνωνε φιλικούς αγώνες, ακόμα και με τον βασιλιά Γουσταύο.
Η αγάπη του για το άθλημα πυροδότησε την μουσική έμπνευση, μια σύνθεση  σε σι ύφεση μείζονα και τη ρυθμική υπόδειξη: " Allegro con eleganza".

Η μελωδική γραμμή, που ο συνθέτης  καλεί τον πιανίστα να ακολουθήσει απαιτεί εκφραστική αβρότητα, πλαστικότητα και ανάλαφρη κίνηση του καρπού.
Στο ρυθμό των  2/4 κυριαρχούν ομάδες των τεσσάρων δεκάτων έκτων παιγμένες legato, που περνούν μαλακά από το αριστερό στο δεξί χέρι και πάλι πίσω.

Κατά τη γνώμη μου και ακούγοντας το πιανιστικό κομμάτι, θεωρώ πως ο συνθέτης τάσσεται  "κατά του επιθετικού στυλ" με τα εκρηκτικά χτυπήματα.
 Αντίθετα, προτρέπει για  τέλεια ισορροπία ελέγχου και δύναμης, την ακρίβεια του  χτυπήματος της ρακέτας, κι όλα αυτά σε κίνηση-αστραπή για το καλύτερο, δυνατό αποτέλεσμα...
Ιδιαίτερα εμφανής η δυναμική, στο μέσον του κομματιού και χωρίς μουσική προειδοποίηση, το πιάνο παγώνει έξαφνα, σε έκφραση ολοκληρωτικής προσήλωσης-ίσως-στο χτύπημα βολέ  που θα φέρει το νικηφόρο αποτέλεσμα στο game.
Κάποια στακκάτι θυμίζουν με λίγη φαντασία τα αναπηδήματα της ελαστικής, λαστιχένιας, ντυμένης με χνουδωτό ύφασμα, μπάλας.

Δροσερό και πρόσχαρο, κατά την άποψή μου,  πιανιστικό κομμάτι, διαθέτει μια ελκυστική στιλπνότητα.
Μελωδικές πινελιές διάρκειας ενάμιση λεπτού, που όμως καθιστούν τη σύνθεση δελεαστική για όσους αναζητούν στη μουσική, την ευδαιμονία και την ευχαρίστηση του διαφορετικού!

Wilhelm Peterson-Berger: "Lawn tennis":


No comments:

Post a Comment