"Η Άννα Μπολέυν στον Πύργο του Λονδίνου αναμένοντας τον αποκεφαλισμό της", Εdouard Cibot |
Η Άννα ανέβηκε τα σκαλιά του ικριώματος του Πύργου του Λονδίνου, ψύχραιμη.
Δήλωσε πως ποτέ δεν υπήρξε άπιστη στο βασιλιά...
Προσευχήθηκε για την αιώνια σωτηρία της ψυχής της...
Γονάτισε στη λαιμητόμο, μειδίασε λέγοντας πως ο λεπτός λαιμός της θα δυσκόλευε τον αποκεφαλισμό, έδεσε τα μάτια και περίμενε...
"Anne Boleyn Portrait", Wenceslas Hollar |
Ένα ταξίδι σε μία από τις πιο αιματοβαμμένες περιόδους της αγγλικής ιστορίας κάνουμε σήμερα και το φινάλε της τραγικής μοίρας της Άννας Μπολέυν, της δεύτερης συζύγου του Ερρίκου Η΄, τη βασίλισσα με τη μεγαλύτερη επιρροή στην ιστορία της Αγγλίας.
Γοητευμένος από την κομψότητά της δήλωσε και ο δήμιος που την αποκεφάλισε μια μέρα σαν τη σημερινή 19 Μαΐου του 1536 με την κατηγορία της προδοσίας-μοιχείας, πλεκτάνη στημένη από πολιτικούς αντιπάλους, με υπόνοιες πως σε αυτό είχε συμβάλλει κι ο βασιλιάς, αφού είχε συνάψει σχέσεις με την κυρία επί των τιμών, Τζέην Σέυμουρ.
Μήπως κι αυτός αποτελούσε μέρος της παγίδας που είχε στηθεί για την εξολόθρευσή της;
Ήταν μια γυναίκα με παρουσία ελκυστική παρότι δεν ακολουθούσε τα πρότυπα ομορφιάς της εποχής για τους άγγλους.
Σαγήνευε τους πάντες, αν και ήταν σκουρόδερμη και πολύ αδύνατη!
Όμως τα μακριά εντυπωσιακά μαλλιά της και το έντονο βλέμμα από τα καστανόχρωμα μάτια της τής έδιναν μια εξωτική αύρα που συγκλόνιζε τον αντρικό πληθυσμό!
******
"Τριλογία των Τυδώρ-Three Donizetti Queens", εννοώντας τις όπερές του:"Μαρία Στιούαρτ", "Ρομπέρτο Ντεβερέ"(εραστής της βασίλισσας Ελισσάβετ) και "Άννα Μπολένα".
Για σήμερα, μέρα αποκεφαλισμού της βασίλισσας επικεντρωνόμαστε στην "Άννα Μπολένα" και συγκεκριμένα στην τελική πράξη της όπερας, που διαδραματίζεται στο κελί της Άννας στον Πύργο και στην περίφημη "σκηνή της τρέλας"!!!
(Στη διπλανή φωτό:
Λιθογραφία με την Εκτέλεση της Άννας Μπολέυν από: thetudorchronicles.wordpress.com)
Η Μπολέυν σε κατάσταση τρέλας οραματίζεται την ημέρα του γάμου της με τον Ερρίκο κι αναπολεί το σπίτι που μεγάλωσε.
Για να υπογραμμιστεί η λαχτάρα για το πατρικό της, ο συνθέτης χρησιμοποιεί το θέμα από το αγγλικό τραγούδι "Σπίτι μου, σπιτάκι μου-Home Sweet Home" (βίντεο στο 13:18).
Κι ενώ η Άννα βρίσκεται στο παραλήρημά της, ακούγονται οι ήχοι απ'τα κανόνια, που την επαναφέρουν στην πραγματικότητα.
Θυμάται πως οι κανονιοβολισμοί είναι για τους γάμους του Ερρίκου με τη Τζέην...
-"Δεν θέλω εκδίκηση...", ψιθυρίζει και λιποθυμά.
Έφτασε η ώρα της εκτέλεσης...
<<Maria Callas - Anna Bolena - mad scene>>
"Piangete voi?-Κλαις;"
ΑΝΝΑ:
"Kλαις;...
Τι'ναι κείνο που στα μάτια, δάκρυα φέρνει;
Αυτή 'ναι η μέρα του γάμου μου.Ο βασιλιάς με περιμένει ...
Δώστε μου την λευκή μου ρόμπα γρήγορα!
στολίστε τα μαλλιά μου με το στέμμα και τα ρόδα
ΧΟΡΩΔΙΑ:
Ω τραγικές μνήμες!!
ΑΝΝΑ:
Κλαις;, Γελάς;
Ω!!Θρηνείς;
Αχ! συγχωρέστε με...
Ω, δυστυχία!
Πάρτε με μακριά απ'αυτή την εξαθλίωση"
"Al dolce guidami castel natio-Στο αγαπημένο κάστρο οδήγησέ με"
Χαμογελάς;
Ω, χαρά!
Οδήγησέ με στο κάστρο το αγαπητό όπου γεννήθηκα,
με τα πράσινα πλατάνια και κείνο το ρυάκι
που μουρμουρίζει στεναγμούς ...
Αχ!
Ας πάρω πίσω μία μέρα από τα νιάτα μου,
μια μέρα πίσω απ'την αγάπη μας...
Η "Άννα Μπολένα", που έκανε πρεμιέρα το 1830 στο Μιλάνο, εντυπωσίασε κριτικούς και κοινό και έκανε διάσημο τον Ντονιτσέττι.
Ωστόσο, ξεχάστηκε για μεγάλο διάστημα ως το 1957 που ξανανέβηκε στη Σκάλα με τη Μαρία Κάλλας, απ'όπου και οι ηχογραφήσεις.
Άλλη μια όπερα, που αποδεικνύεται πως στον Ντονιτσέτι, η εκφραστικότητα αποκτά ακόμα πιο δραματική διάσταση και κάθε νότα, κάθε διάνθισμα παίρνει ιδιαίτερο νόημα αποτυπώνοντας πιστά την ατμόσφαιρα, που εκτυλίσσεται η σκηνή.
No comments:
Post a Comment