Thursday, 23 February 2017

"Ο Χαίντελ και ο εντυπωσιακός Ταμερλάνος του"

"The Child Handel, Discovered by His Parents", Margaret Isabel Dicksee 

Ο πατέρας του Χαίντελ δεν έβλεπε με καλό μάτι τις μουσικές φιλοδοξίες του γιου του.
Όταν ο Χαίντελ ήταν μικρό αγόρι, μελετούσε κρυφά στη σοφίτα σε ένα τσέμπαλο που είχε κρυμμένο εκεί.
Δεν μπορείτε να φανταστείτε τι έγινε τη στιγμή, που ανακαλύπτει το μεγάλο μυστικό ο αυστηρός πατερας, ένας κουρέας-χειρουργός στην υπηρεσία του δούκα της Σαξωνίας!!!

Η σκηνή αυτή αποτυπώνεται στον καμβά από την Margaret Isabel Dicksee το 1893 και βλέπουμε παραπάνω.


Αρχείο: Handel quando jovem.jpg
O Xαίντελ σε νεαρή ηλικία
Σύμφωνα με το τότε ισχύον ημερολόγιο, ο Φρειδερίκος Χαίντελ γεννήθηκε σαν σήμερα 23 Φλεβάρη στο Χάλλε της Σαξωνίας το 1685, ίδια χρονιά με τους Μπαχ και Ντομένικο Σκαρλάτι.
Ευτυχώς για όλους μας, ο σάξωνας Δούκας εκτίμησε τα μουσικά χαρίσματα του μικρού Γκέοργκ-Φρήντριχ κι έτσι μερίμνησε ώστε να αρχίσει μαθήματα εκκλησιαστικού οργάνου, βιολιού και φωνητικής.
Περίφημος φυσικά για τα αριστουργηματικά του ορατόρια, όμως συνέβαλε τα μάλα και στον τομέα της όπερας.(Στην Αγγλία όπου διέπρεψε ίδρυσε δυο σχολές όπερας κι έχει γράψει περίπου 50 όπερες).

Με την Ουβερτούρα από την όπερά του "Ταμερλάνος", θα τον τιμήσουμε σήμερα!

Ως αφετηρία έμπνευσης έχει έναν σκληρό κατακτητή της Μογγολικής αυτοκρατορίας, τον αιμοδιψή Ταμερλάνο, ανηλεή και αμείλικτο, μεθυσμένο για εξουσία,  γνωστό και ως "Τιμούρ Λενκ", δηλαδή Τιμούρ ο κουτσός, μιας και γεννήθηκε με σωματική αναπηρία…
Ενα ιστορικό πρόσωπο, έναν μεγάλο κατακτητή και εισβολέα!

Η όπερα που ολοκληρώθηκε σε λιγότερο από τρεις εβδομάδες από τον Χαίντελ, θεωρείται η πιο εντυπωσιακή όπερά του!!!

Γράφτηκε για τη Βασιλική Ακαδημία Μουσικής το 1724 και εμφανίστηκε για πρώτη φορά στο King's Theater του Λονδίνου το ίδιο έτος.
Είναι ένα από τα πιο "σκοτεινά" σε υπόθεση, έργα του Χαίντελ.
Στο λιμπρέτο υπάρχουν δεκάδες φορές οι λέξεις "θάνατος", και "νεκρός"...
Ο μουσικός τόνος και η  ενορχηστρωτική παλέτα κινούνται στις "αποχρώσεις του γκρι", όπως γράφτηκε επανειλειμμένως για τις παραστάσεις της όπερας.
Παρόλο το σκούρο της χρώμα και τη μελαγχολική διάθεση που τής δίνει η ντο ελάσσονα πάνω στην οποία στηρίζεται η μελωδική γραμμή της ουβερτούρας, η ενορχήστρωσή της παραμένει λαμπρότατη και μεγαλοπρεπής!

Χαρακτηριστική είναι η χρήση ενός νέου τότε μουσικού οργάνου, τύπου κλαρινέτου, του chalumeau, που Χαίντελ και Ραμώ πρωτοχρησιμοποίησαν...

<<Handel: Tamerlano Ouverture>>

Αυθεντική, δυναμική ερμηνεία από το σύνολο Ιl pomo d'oro(η ουβερτούρα από 0:00-5:01):


Για τον αιμοδιψή Ταμερλάνο και την αποτύπωσή του στην κλασική μουσική μπορείτε να διαβάσετε εδώ.

No comments:

Post a Comment